Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Haluatko kuulla lisää tuotevalikoimasta, ominaisuuksista, toimitusajoista tai hinnoista? Ota yhteyttä niin vastaamme mielellämme kysymyksiisisi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Pieni Haelok on varma valinta maailman suurimpaan risteilyalukseen

Haelok on nyt käytössä Icon of the Seas -laivassa, joka on maailman suurin risteilyalus. Alus valmistuu loppuvuodesta 2023. Meyer Turku on käyttänyt muita vastaavia liitostapoja erilaisissa putkistosysteemeissä. Nyt oli ensimmäinen kerta, kun Turun telakalla kokeiltiin Haelok-liittimiä haponkestävän putkiston liitoksissa. Kysyimme syitä Haelokin valintaan aluepäällikkö Teijo Saariselta ja tuotannon systeemi työnjohtaja Hannu Riitamolta.

Meyer Turku Oy rakentaa maailman uudenaikaisimpia ja ympäristöystävällisimpiä risteilyaluksia, autolauttoja ja erikoisaluksia. Osuus maailman risteilijänrakennusmarkkinoista on noin 15 prosenttia, ja tilauskanta ulottuu vuoteen 2026. Suurimpia asiakkaita ovat Royal Caribbean International, Carnival Cruise Lines, TUI Cruises ja Rajavartiolaitos. Meyer Turku Oy työllistää 2 000 huippuammattilaista Turun telakalla, jossa on rakennettu laivoja vuodesta 1737 alkaen. Vuosien varrella Turun telakalla on rakennettu yli 1 300 uutta alusta asiakkaille ympäri maailmaa.

Haelok on varma tapa ja tuo kustannussäästöjä

Turun telakalla Haelokilla lähdettiin hakemaan ensisijaisesti kustannustehokkuutta. Toisaalta huomioitiin myös, että kaikkia Haelokin etuja ei voi rahassa mitata. Yksi tärkeimmistä eduista on se, että tulityöriskit poistuvat. Jos esimerkiksi tulitöiden takia tulisi tulipalo, kustannukset voisivat huonolla tuurilla olla aika mittavat. Saarinen ja Riitamo kertovat, että telakalla pyritäänkin jatkuvasti keksimään eri tapoja miten saataisiin tulityöt pois laivasta.

– Haelok on yksi monista liitostavoista, joita voimme käyttää. Itse liittimet tai työkalut eivät ole halvimmasta päästä. Jos kuitenkin ajatellaan kokonaisuutta ja muita vaihtoehtoja, pidemmän päälle Haelok tulee helpommaksi, nopeammaksi ja edullisemmaksi asentaa. Lisäksi liitostavan laatu on tasalaatuista Haelok-liittimillä. Haastavissa liitoskohteissa Haelokin käyttö on järkevämpää kuin hitsaus, hitsausvirheiden mahdollisuus on yleensä suuri näissä kohteissa. Haelok taas on varma tapa tehdä pitävä liitos. Eli loppujen lopuksi Haelok tuo kustannussäästöjä, Teijo Saarinen kertoo.

Haelok on helppo käyttää myös ahtaissa paikoissa

Saarinen ja Riitamo kertovat, että liitostapana Haelok näytti heti projektin alussa yksinkertaiselta toteuttaa, koska lyhyellä opastuksella sen voi tehdä kuka vaan. Haelok vähentää tulitöitä ja nopeuttaa asentamista. Jos tulee korjattavia kohteita, Haelokin kanssa on helppo jälkikäteen korjata putkistoa ilman, että tarvitsee kuskata mitään hitsausvälineitä kohteeseen. Lisäksi säästetään haponkestävän putkiston hitsaamisessa tarvittava suojakaasun käyttö.

– Meillä ensimmäiset koeponnistukset on tehty, eikä Haelokin kanssa ollut mitään ongelmia. Asennukset oli tehty asiallisesti. Meillä Haelokia pyritään käyttämään sekä helpoissa että haastavissa kohteissa. Haastavissa kohteissa joskus edes hitsaajan käsi ei mahdu tilaan, mutta Haelok on saatu käyttöön niissäkin kohdissa, Hannu Riitamo iloitsee.

– Työntehostamiseen auttaa se, ettei Haelok liitoksen tekeminen vaadi tulitöitä. Jos esimerkiksi laivan rakennuksen loppuvaiheessa tulee jokin kiirekorjaus, meidän ei tarvitse olla hakemassa tulityölupia. Haelokin kanssa pärjäämme ilman tulityölupaa. Tulityöluvan saaminen telakalla laivan rakennuksen loppuvaiheessa ei ole ihan helppo asia. Aina, kun tulitöitä päästään vähentämään, riskit vähenee. Sillä on loppupeleissä meille suuri arvo, Teijo Saarinen sanoo.

Kun koulutus toimii, kaikki ovat tyytyväisiä

Saarisen ja Riitamon mukaan yhteistyö Ramatorin kanssa on sujunut hyvin ja Ramatorin edustajan saa aina saa kiinni. Joten Haelok-kokeilua on päätetty jatkaa. Tarkoitus on jatkaa Haelokin käyttöä yhteensä kolmessa eri laivassa.

– Putkisto ei ole vielä täysin valmis. Testaus ja koeponnistukset ovat edessä. Olen luottavaisin mielin, koska Haelok liittimen asennustyökalu on aika selkeä käyttää. Ei ole liikaa nippeleitä, putken päät vaan kiinni toisiinsa ja kone hoitaa työt. Tämä on erittäin helppo selittää myös asentajalle, jonka kanssa meillä ei välttämättä ole yhteistä kieltä. Meillä on täällä monia eri kansallisuuksia, joten myös siksi Haelokin helppous oli yksi syy valintaan, Hannu Riitamo kertoo.

Saarinen kertoo, että Haelokiin ollaan oltu tyytyväisiä laajemminkin. Ensin Ramatorilta tultiin telakan verstaalle näyttämään miten liitostapoja tehdään. Lisäksi Ramatorilta käytiin Turun telakalla kouluttamassa muutama henkilö, jotta he voivat tehdä liitoksia itse.

– Myöhemmin sovimme koulutustilaisuuden laivaan. Mukana oli Meyer Turun henkilöitä, luokituslaitoksen edustaja, tilaaja ja alihankkija, joka tekee liitokset. Luokituslaitos totesi, että myös sertifikaatit olivat kunnossa. Laivan tilaaja Royal Caribbean Cruise Linen edustaja oli katsomassa Haelok-koulutusta paikan päällä ja oli tyytyväinen. Tilaajahan on erittäin kiinnostunut siitä, jos saadaan tulitöitä pois laivasta. Se on aina tuli tulipaloriski, jos tehdään tulitöitä. Joten ilokseni voin todeta, että hyvässä yhteistyössä on tehty tätä projektia, Teijo Saarinen summaa.

Katso video asennuksesta

Avainsanat